3 نکته اساسی درباره فیلتر کمپرسور

کمپرسور بهسان | کمپرسور اسکرو، پیستونی و تجهیزات هوای فشرده

کاربرد فیلتر کمپرسور

 

 فیلتر کمپرسور

 

روش های مختلفی وجود دارد که می توان با استفاده از آنها ذرات موجود در جریان هوا را حذف کرد.

اگر ذرات بزرگتر از منافذ فیلتر کمپرسور باشند، آن گاه این ذرات به طور مکانیکی غربال گری یا جداسازی می شوند. روش غربالگری معمولا برای ذرات بزرگتر از  1 میلی متر به کار برده می شود.

در این روش، با استفاده از مواد مستحکم تری که شامل فیبرهای نازک می باشد ، راندمان فیلتر کمپرسور افزایش می یابد.

ذرات کوچکتر از 1 میلی متر با سه مکانیسم فیزیکی در مواد فيبر جمع آوری می شوند : فشردگی اینرسی، نگهداری، نفوذ.

 

1. فشردگی اینرسی

فشردگی برای ذرات نسبتا بزرگتر و یا برای گازهایی با سرعت بالا به کار می رود.

بر اساس اینرسی بیشتر ذرات سنگین، روش فشردگی از خط جریان تبعیت نمی کند، بلکه به جلو حرکت می کند و با فیبر برخورد می کند.

مکانیسم فشردگی اساسا برای ذرات بالای um 1 استفاده می شود و با افزایش سایز ذرات اهمیت می یابد.

 

2. مکانیسم نگهداری

زمانی که ذرات از خط جریان تبعیت می کنند، اما شعاع ذره از فاصله ی بین خط جریان و محیط فیبر بزرگتر باشد، مکانیسم نگهداری به کار برده می شود.

ته نشینی ذرات زمانی روی می دهد که ذرات بسیار کوچک از خطوط جریان تبعیت نمی کنند، اما بر اساس قانون براونی به طور تصادفی در اطراف جریان حرکت می کنند که برای ذرات با سایز کوچکتر و سرعت هوای پایین تر اهمیت می یابند.

3.نفوذ

ظرفیت جداسازی ذره ی یک فیلتر ناشی از ظرفیت های فرعی ترکیب شده  (برای اندازه های ذرات مختلف) می باشد.

در واقع ، از آنجا که هیچ فیلتری برای تمامی ابعاد ذرات کارآمد نمی باشد، هر فیلتر کمپرسور در جایگاه معینی قرار می گیرد. حتی اثر سرعت جریان در ظرفیت جداسازی برای ابعاد مختلف ذرات نیز عامل مهمی محسوب نمی شود. به طور کلی ، جداسازی ذرات بین ۱ میکرون و ۲ میکرون بسیار دشوار می باشد. (ذرات با سایز پرنفوذ).

همان طور که در بالا به آن اشاره شد، راندمان حاصل از فیلتر فیبری را می توان به ترکیبی از تمامی مکانیسم های موجود نسبت داد. بدیهی است که اهمیت هر مکانیسم، سایز ذرات و راندمان کل به سایز ذرات توزیع شده در آئروسل، سرعت هوا و قطر فیبر توزیع در شبکه های فیلتر وابسته می باشد.

روغن و آب موجود به شکل آئروسل، همانند ذرات دیگر، می توانند با استفاده از فیلتر فیبری جداسازی شوند. آئروسل های مایع درون فیلتر با قطرات بزرگتری که در کف فیلتر بر طبق نیروهای گرانشی ته نشین شده اند، ادغام می شوند.

 

 فیلتر کمپرسور

 

فیلتر روغن کمپرسور بهسان

فیلتر می تواند روغن موجود در آئروسل را به شکل مایع جدا سازد. اگرچه براساس تراکم اصلی بالا، روغن موجود در شکل مایع از افت فشار بالا و انتقال روغن ناشی می شود.

اگر روغن باید به شکل بخار جدا شود، فیلتر کمپرسور می بایست دارای مواد جذبی سطحی مناسب، برای نمونه کربن اکتیو ، باشد. تمام روندهای فیلتر کردن منجر به افت فشار ، یعنی همان از دست دادن انرژی در سیستم هوای فشرده می شود.

روندهای فیلتر کردن منجر به افت فشار ، یعنی همان از دست دادن انرژی در سیستم هوای فشرده، می شود. فیلترهای دقیق تر با ساختار مستحکم تر منجر به افت فشار بالا می شود و ممکن است به سرعت مسدود شوند که به تعویض مداوم فیلتر کمپرسور و در نتیجه هزینه های بالای نگه داری نیاز دارد . کیفیت هوا با توجه به میزان ذرات و حضور آب و روغن در 1-8573 ISO استاندارد صنعتی برای خلوص هوا تعریف شده است.

به منظور کاهش خطر آلودگی هوا، توصیه می شود که تنها از هوای فشرده ی دسته صفر استفاده نمایید. علاوه بر این، فیلتر کمپرسور می بایست اندازه گیری شود تا بتوانند جریان اسمی را به طور معمولی مدیریت کنند و همچنین بر اساس میزان انسداد با ظرفیت بیشتر افت فشار را مدیریت کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *