همه چیز درباره درایر کمپرسور

درایر جذبی

درایر کمپرسور هوای فشرده چیست و چه کاربردی دارد؟

می دانید که هوای موجود در اطرافمان، دارای درصدی از   H2O است. درایر کمپرسور هوای فشرده (dryer compressor)، وسیله ای است که این رطوبت موجود در هوا را گرفته و هوای عاری از رطوبت تحویل می هد.

این دستگاه در فرآیندهای صنعتی و تجاری که نیاز به هوای خشک برای عملکرد بهینه دارند، بسیار ضروری است.

کمپرسور باد، هوا را به شدت فشرده می‌کند و در همین حین مقدار زیادی رطوبت جمع می‌شود. درایر کمپرسور هوای فشرده این رطوبت را از هوا جدا کرده و هوای خشک و بدون رطوبت را به تجهیزات و ماشین‌آلات مورد استفاده منتقل می‌کند. با این کار، عمر مفید تجهیزات و ماشین‌آلات طولانی‌تر می‌شود و عملکرد بهتری حاصل می‌شود.

درایر کمپرسور

چرا درایر کمپرسور (خشک کن کمپرسور) مهم است؟

عدم وجود خشک کن (درایر) در کمپرسور، باعث بروز مشکلات زیادی می شود. خشک کن کمپرسور، آب و رطوبت موجود در هوا را تصفیه و از سیستم خارج می کند. در صورتی که خشک کن در کمپرسور موجود نباشد، ممکن است موارد زیر رخ دهند:

  1. کاهش کارایی صنایع: صنایع مختلف از جمله غذایی، دارد، … و …. نیاز به هوای بدون رطوبت دارند تا بتوانند از آن در خط تولید خود استفاده کنند. در صورت وجود رطوبت در هوای خروجی، کارایی صنایع مختلف پایین می آید یا حتی مختل می شود.
  2. آسیب به قطعات و تجهیزات: رطوبت موجود در هوا می‌تواند باعث خوردگی و آسیب به قطعات و تجهیزات کمپرسور شود. این ممکن است منجر به خرابی سریعتر و نیاز به تعمیرات مکرر شود.
  3. بهداشت: رطوبت موجود در هوا می‌تواند باعث رشد میکرو ارگانیسم‌ ها و قارچ‌ ها شود که در نتیجه منجر به مشکلات بهداشتی مانند ایجاد بوی نامطبوع، آلرژی‌ ها و عفونت‌ های هوایی می‌شود.

بنابراین، برای حفظ عملکرد بهینه کمپرسور، لازم است درایر مناسب را در سیستم استفاده کنید و به صورت دوره‌ای آن را تعویض و تعمیر کنید.

درایر کمپرسور

مزایای موجود در درایر کمپرسور

 

  • کیفیت هوا را افزایش می دهد.
  • راندمان سیستم را بالا می برد.
  • جلوی آسیب به تجهیزات مصرفی را می گیرد.
  • از زنگ زدگی و پوسیدگی لوله های انتقال هوای فشرده ممانعت می کند.
  • جلوی آسیب رسیدن به لوازم و ادوات پنوماتیکی را می گیرد.
  • کیفیت تولید صنایع مختلف را افزایش می دهد.

 

انواع درایر کمپرسور 

خشک کن کمپرسور هوای فشرده دو نوع است:

  1. درایر تبریدی
  2. درایر جذبی

1.درایر تبریدی

درایر تبریدی با پایین آوردن دما و رساندن آن به نقطه شبنم، رطوبت گیری را انجام می دهد.

نقطه شبنم دمایی است که در آن رطوبت موجود در هوا تبدیل به قطره‌های شبنم شده و قطره‌های آب ایجاد شده توسط خشک کن یا درایر گرفته می شود. در نهایت آب جمع شده، تخلیه می شود و هوای خروجی خشک و بدون رطوبت خواهد بود. درایر تبریدی برای نقطه شبنم 3 تا 7 درجه مناسب است.

2.درایر جذبی

درایر جذبی به کمک مواد جاذب موجود در آن (مولکولار سیو)، H2O موجود در هوا را جذب می کند و در نتیجه مواد جاذب خیس می شوند. یک نقطه متنفی در درایر جذبی، پرت کردن 10 درصد از هوای خروجی است در حالی که در درایر تبریدیهی چگونه پرتی هوا مشاهده نمی شود. درایر جذبی می تواند هیتر دار یا بدون هیتر باشد که در صورت هیتر داشتن، هوا با فشار گرما داخل می شود و درنتیجه میزان پرتی هوا کم می شود. درایر جذبی برای نقطه شبنم 70-، 40-، 20- مناسب است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *