مقایسه کمپرسور پیستونی و اسکرو

مقایسه کمپرسور پیستونی و اسکرو

مقایسه کمپرسور پیستونی و اسکرو

کمپرسورهای هوا بخش باارزش بسیاری از پروژه‌های صنعتی هستند. اگر تا به حال به خرید یک کمپرسور هوا فکر کرده باشید، احتمالاً هم کمپرسورهای پیستونی و هم کمپرسور اسکرو را دیده‌اید. این کمپرسورهای هوا هر کدام مزایا و معایب خود را دارند، اما چگونه می‌توان تشخیص داد که کدام‌یک برای شما مناسب است؟ در ادامه تفاوت کمپرسور پیستونی و اسکرو را بررسی خواهیم کرد و به شما خواهیم گفت که کدام کمپرسور می‌تواند عملکرد بهتری را به شما ارائه کند.

مقایسه کمپرسور پیستونی و اسکرو

 

کمپرسور پیستونی چیست؟

کمپرسور پیستونی که به عنوان کمپرسور رفت و برگشتی هم شناخته می‌شود، با کمک پیستون‌های بزرگی که توسط میل‌لنگ به حرکت درمی‌آیند کار می‌کند. این‌ها نوع سنتی‌تر کمپرسورها با تعداد زیادی قطعات متحرک هستند. این طراحی معایبی را هم به دنبال دارد، زیرا اصطکاک و گرما را افزایش می‌دهد. این موضوع باعث می‌شود تا کمتر قابل اعتماد باشند و احتمال خرابی آن‌ها بیشتر شود و همچنین نیازهای تعمیر و نگهداری بیشتری را شامل می‌شوند.

اندازه نیز در کمپرسورهای پیستونی یک موضوع اساسی است. اندازه کمپرسورهای پیستونی معمولا کوچکتر از کمپرسورهای اسکرو هستند.

کمپرسور پیستونی

مزایای کمپرسور پیستونی بهسان:

  • ساختار چدنی سیلندر
  • بالانس بودن و کاهش لرزش
  • کاهش سطح صدای دستگاه
  • استفاده از میل‌لنگ دوسر درگیر
  • دارای دو استیج (دو مرحله‌ای)
  • مجهز به افترکولر و کارتر دوجداره

 

کمپرسور اسکرو چیست؟

کمپرسورهای اسکرو از دو پیچ مارپیچ برای فشرده‌سازی هوا استفاده می‌کنند، اما تفاوت اصلی این است که پیچ‌ها به یکدیگر برخورد نمی‌کنند. چون هیچ‌گونه تماسی وجود ندارد، پارگی و سایش کمتری اتفاق می‌افتد و این سبب می‌شود تا به تعمیر و نگهداری کمتری نیاز شود. این مکانیسم مزایای دیگری در بخش گرما، سطح نویز، اندازه و کارایی دارد.

یکی از ارزشمندترین مزایای کمپرسور اسکرو، قابلیت کارکرد مداوم آن است. از آنجایی که خطر کمتری برای گرم شدن بیش از حد و سایش وجود دارد، می‌تواند بدون چرخه کاری، کار کند. این مزیت همچنین به این معنی است که کمپرسور را می‌توان به‌ جای خرید اندازه‌های بزرگ‌تر که امکان چرخه‌های کاری را فراهم می‌کند، مطابق با نیازهای CFM تأسیسات اندازه‌گیری کرد. همچنین نیاز کمتری به تمیز کردن سوپاپ وجود دارد و به همین جهت، نیاز کم‌تری به خاموش کردن کمپرسور وجود دارد.

کمپرسور اسکرو

مزایای کمپرسور اسکرو بهسان:

  • می‌توان با استفاده از تکنولوژی‌های جدید در کمپرسورها به صرفه‌جویی در هزینه نگهداری تا %۴۰-۳۵ و در مصرف انرژی تا %۳۰-۲۰ دست پیدا کرد
  • با واکنش سریع در برابر تغییرات فشار و میزان مصرف هوا، توانایی تنظیم فشار ثابت در هوای خروجی را دارند
  • با استفاده از تکنولوژی Inverter، قطع و وصل کمپرسور به صورت آرام انجام می‌گیرد و صرفه‌جویی در مصرف انرژی صورت می‌گیرد
  • با سیستم هوشمند، تعداد دفعات روشن و خاموش شدن بسیار کم است
  • نصب و راه‌اندازی این کمپرسورها سریع و آسان است و قادر به کار در حداکثر ظرفیت برای مدت نامحدود هستند

 

برای مشاهده لیست قیمت کمپرسورهای اسکرو بهسان، روی لینک زیر کلیک کنید.

لیست قیمت کمپرسورهای اسکرو بهسان

تفاوت کمپرسور اسکرو و پیستونی در چیست؟

هنگام تصمیم‌گیری در مورد اینکه کدام نوع کمپرسور برای تاسیسات یا پروژه شما مناسب است، باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرید که در آنها تفاوت دارند، از جمله:

هزینه اولیه: اگر نمی‌خواهید پول زیادی خرج کنید، کمپرسور پیستونی احتمالاً گزینه‌ی بهتر و در دسترس‌تری خواهد بود، اما به یاد داشته باشید که باید هزینه‌های مربوط به نیازهایی مانند محفظه‌های عایق صدا و فونداسیون را نیز در نظر بگیرید. همچنین ممکن است بخواهید یک تجزیه‌وتحلیل هزینه انجام دهید تا ببینید آیا برخی از صرفه‌جویی‌های دیگر مرتبط با کمپرسور اسکرو هزینه اولیه اضافی آن را جبران می‌کند یا خیر.

کارایی: کمپرسورهای اسکرو برای ایجاد جریان هوای بیشتر به نیروی کمتری نیاز دارند و بسیار کارآمدتر هستند. راندمان بیشتر در یک کمپرسور اسکرو می‌تواند منجر به صرفه‌جویی قابل‌توجهی در مصرف انرژی شود. با این حال، راه‌هایی برای به حداکثر رساندن راندمان کمپرسور وجود دارد.

نویز: کمپرسور اسکرو بسیار بی‌صداتر از کمپرسور پیستونی است و به همین دلیل می‌تواند در جایگیری انعطاف‌پذیرتر باشد. در صورت خرید یک کمپرسور پیستونی، باید از قرارگیری مناسب آن اطمینان حاصل کنید که باعث ایجاد استرس ناخواسته بر شنوایی کارگران نشود.

تعمیر و نگهداری: تجهیزات در وهله اول به چه میزان تعمیر و نگهداری نیاز دارند؟ کمپرسورهای پیستونی نسبت به کمپرسورهای اسکرو نیاز به نگهداری بیشتری دارند. کمپرسورهای پیستونی به نگهداری و تمیز کردن مکرر نیاز دارند، اما اغلب می‌توانند توسط کارکنان انجام شوند، در حالی که کمپرسورهای اسکرو ممکن است نیاز به برون‌سپاری داشته باشند. کمپرسورهای پیستونی نیز برای تعمیر به قطعات یدکی بیشتری نیاز دارند، در حالی که کمپرسورهای اسکرو به قطعات کمتری نیاز دارند.

هواساز: هواساز کمپرسور اسکرو بهسان TMC ایتالیا و هواساز کمپرسور پیستونی بهسان FIAC ایتالیا است.

منابع:
https://www.thecompressedairblog.com/should-i-choose-a-piston-or-screw-compressor
https://www.linquip.com/blog/piston-compressor-vs-screw-compressor/
https://www.atlascopco.com/en-au/compressors/sales-service-australia/compressor-questions-and-answers/screw-piston-difference
https://jaguarcompressors.co.za/what-is-the-difference-between-screw-compressors-piston-compressors/
https://www.alup.com/en/know-your-air/piston-vs-screw-compressor
https://www.titusco.com/the-difference-between-piston-and-screw-compressors/

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *