چرا کمپرسور اسکرو داغ می‌کند؟

کمپرسور اسکرو بهسان

داغ کردن کمپرسور اسکرو

کمپرسور اسکرو دستگاهی برای ذخیره‌کردن هوای فشرده است. در صورت داغ‌شدن بیش از حد کمپرسور مشکلاتی نظیر خاموش‌شدن، ایجاد بوی نامطبوع و افزایش صدای دستگاه، ایراد در ACB یا قطع‌کننده مدار جریان کمپرسور ایجاد خواهد شد. در این مقاله دلایل داغ‌ کردن کمپرسور اسکرو را بیان کرده‌ایم تا بتوانید از بروز این اتفاق جلوگیری کنید.

دلایل داغ کردن کمپرسور اسکرو

کمپرسور به‌عنوان یک دستگاه مکانیکی کارایی زیادی دارد. بااین‌حال در برخی از مواقع خطایOver Tamprature در آن به وجود می‌آید. این خطا نشان دهنده افزایش دما و عدم عملکرد مناسب دستگاه است که به دلایل مختلفی رخ می‌دهد.

در ادامه علت داغ شدن کمپرسور اسکرو را بیان می‌کنیم.

1.نوع روغن کمپرسور اسکرو

برخی از مد‌ل های کمپرسور اسکرو، بدون روغن و بعضی از آن‌ها با روغن کار می‌کنند. دستگاه‌هایی که با روغن کار می‌کنند با نام screw compressor oil injection شناخته می‌شوند. روغن در این دستگاه اهمیت زیادی دارد. کمپرسور دارای قطعات متحرکی است که اصطکاک بین آن‌ها افزایش دما را در پی خواهد داشت. گردش روغن در این قطعات باعث کاهش دما خواهد شد.

یک روغن مناسب باید خاصیت hydrophobic یا آب‌گریزی بالایی داشته باشد تا فوراً خاصیت خود را از دست ندهد. میزان total acid number در روغن کمپرسور باید متعادل باشد. بالابودن توتال اسید باعث افزایش خوردگی قطعات دستگاه و پایین‌بودن میزان آن سبب رسوب گرفتی و عملکرد نامناسب قطعات می‌شود.

علاوه بر این، میزان Oil viscosity یا ویسکوزیته روغن هم باید متعادل باشد تا روانکاری به‌خوبی انجام شود. فراموش نکنید که استفاده از روغن نامناسب باعث اشباع فیلتر سپراتور کمپرسور خواهد شد. این مورد می‌تواند عملکرد دستگاه را تحت‌تأثیر قرار دهد. هزینه تعویض و سرویس کردن فیلتر سپراتور کمپرسور بالا است؛ بنابراین هزینه‌های زیادی را به بار می‌آورد.

تعویض به موقع روغن

کمپرسور دارای بخشی به نام ایرند است. این قسمت وظیفه جذب هوا، فشرده کردن و ارسال آن به مخزن را بر عهده دارد. ایرند یا هواساز در حین فعالیت با افزایش دما رو‌به‌رو خواهد شد. روغن با جذب گرمای ایرند و انتقال آن به سیستم خنک‌کننده باعث کاهش دمای هواساز می‌شود. کارشناسان توصیه می‌کنند پس از هر 2 هزار ساعت کاری، روغن تعویض شود.

2.خرابی فن کمپرسور اسکرو

اکثر دستگاه‌های متحرک دارای سیستم خنک‌کننده یا همان فن هستند که کمپرسور نیز از آن بهره می‌برد. در این دستگاه سنسور، کنترل دمای برخی از موارد زیر را بر عهده دارد:

  • فن
  • روغن
  • مخزن سپراتور
  • رادیاتور

در صورت معیوب‌شدن فن دستگاه، خنک‌کاری روغن به‌خوبی انجام نخواهد شد و باعث داغ کردن کمپرسور اسکرو می‌شود که همین امر باعث افزایش دما خواهد شد.

3.دمای محیطی کمپرسور اسکرو

گرمای محیط بر دمای کلی دستگاه نیز تأثیرگذار است. در اکثر مواقع دمای دستگاه 60 درجه بیشتر از دمای محیط خواهد شد. هر چه دمای محیط کمتر باشد، دستگاه کمتر داغ می‌شود.

4.زمان لود بالا

کمپرسورها دارای یک دبی هوای فشرده هستند که نیازها را برطرف می‌کند. درصورتی‌که قطعات فرسوده شوند، کمپرسور به طور مداوم در حالت load خواهد ماند. همین امر باعث داغ کردن کمپرسور اسکرو می‌شود.

5.خرابی ایرند

ایرند کمپرسور باید به‌صورت دوره‌ای چک شود و در صورت معیوب‌شدن توسط سرویس‌کاران، سرویس شود. علاوه بر این، باید به‌صورت دوره‌ای روغن و فیلتر دستگاه تعویض شود.

6.گرفتگی رادیاتور

همواره سعی کنید قطعات مورد نیاز دستگاه و به‌خصوص سیستم خنک‌کننده و رادیاتور را بزرگ‌تر از حد استاندارد یا به‌صورت oversize تهیه کنید؛ زیرا این مورد باعث کاهش فشار کاری دستگاه و در نتیجه پایین آمدن دمای آن خواهد شد. همچنین می بایست به صورت دوره ای رادیاتور را تمییز کرد تا تبادل حرارتی به خوبی انجام پذیرد.

7. خرابی ترموستات

هر گونه عیب در شیر حرارتی(ترموستات) دستگاه باعث افزایش دمای آن خواهد شد. در صورت معیوب‌شدن باید آن را تعویض کرد.

8. کیفیت فیلتر روغن

علاوه بر این، عیب در فیلترهای روغن باعث عدم تبادل مناسب گرما و در نتیجه افزایش دمای دستگاه و داغ کردن کمپرسور اسکرو خواهد شد.

9.مقدار روغن

مقدار روغن موجود در کمپرسور باید روزانه چک شود. در صورتی که سطح روغن دستگاه پایین بیاید، موجب داغ کردن کمپرسور اسکرو می‌شود.

10. کثیف شدن فیلتر غبارگیر

فیلتر غبارگیر از ورود مواد زاید از جمله گردوغبار، حشرات و غیره به دستگاه جلوگیری می‌کند. با گذشت زمان، این فیلتر کثیف می‌شود و باید تمییز یا تعویض شود. در غیر این صورت هوا نمی‌تواند وارد دستگاه شود، خنک‌کنندگی اتاق نمی‌افتد در نتیجه کمپرسور اسکرو داغ می‌کند.

11.تهویه اتاق کمپرسور

محل قرار گرفتن کمپرسور، یعنی اتاقی که دستگاه در آن قرار می گیرد، بسیار مهم است. اتاق باید از تهویه مناسب برخوردار باشد تا هوایی که وارد دستگاه می‌شود خیلی گرم یا خیلی سرد نباشد. محلی که تهویه مناسب نداشته باسد، باعث داغ کردن کمپرسور اسکرو می‌شود.

12.تنظیم نادرست فشار کمپرسور

برای هر کمپرسور فشاری تعیین شده است که متناسب با کار آن دستگاه، تنظیم شده است. اگر فشار دستگاه را به صورت دستی تغییر دهید، موجب داغ کردن کمپرسور اسکرو خواهد شد.

کمپرسور اسکرو بهسان

پیشگیری از داغ کردن کمپرسور اسکرو با انجام اعمال بالا و یک خرید خوب صورت می‌پذیرد.

کمپرسور اسکرو بهسان دارای ایرند یا هواساز ایتالیایی است که باعث جذب و متراکم‌کردن بهتر هوا خواهد شد. الکتروموتور کمپرسور اسکرو بهسان خصوصیات زیادی دارد و گارانتی یک‌ساله برای آن در نظر گرفته شده است. رادیاتورهای کمپرسور بهسان، دو محفظه‌ای و با ضخامت بالا هستند. در نتیجه باعث کنترل بهتر دما و جلوگیری از داغ کردن کمپرسور اسکرو می‌شوند.

شما می‌توانید کمپرسور اسکرو بهسان را در اندازه و ظرفیت مختلف و بر اساس نیاز خود خریداری نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *