9 عامل موثر در انتخاب کمپرسور

9 عامل موثر در انتخاب کمپرسور

9 عامل موثر در انتخاب کمپرسورکمپرسور در زندگی روزمره بسیار رایج است. به طوری که حتی برای ذخیره مواد غذایی در یخچال، از کمپرسور استفاده می­‌شود. با توجه به کاربرد گسترده این وسیله صنعتی، خرید و انتخاب کمپرسور به یکی از چالش­‌های مهم در حوزه صنعت تبدیل شده است. کمپرسور باد نیز مانند تمامی تجهیزات صنعتی، ویژگی­ هایی دارد که با شناخت آن­ها می‌­توان خرید کمپرسور را به نحو احسن انجام داد.

 

ویژگی­های مهم در خرید کمپرسور

همان­طور که گفتیم آگاهی از عوامل موثر در انتخاب کمپرسور می­‌توانند شما را به سمت خرید مثبت و بهینه سوق دهند؛ بر همین اساس در ادامه به بررسی این عوامل می‌­پردازیم.

1.فشار مورد نیاز کمپرسور

در کمپرسور باد، طول روتور تقریبا 75 الی 630 میلی­متر است. نسبت فشار خروجی به فشار ورودی یا همان rp از نوع خشک آن تقریبا 4 و در نوع روغنی آن تا 25 می­باشد. اختلاف میان فشار ورودی و خروجی 15 تا 50 بار تعریف می­شود.

2.دبی مورد نیاز کمپرسور

براساس استانداردهای موجود، میزان دبی بین 0.6 الی 600 مترمکعب بر دقیقه است. در واقع میزان دبی نرم حجم جریان یا دبی یک سیستم سنجه­ای از حجم جریان سیال بر هر واحد را نشان می­دهد که از ضرب سطح مقطع در سرعت متوسط جریان آن را به دست آورد. در SI واحد دبی بر اساس مترمکعب بر ثانیه است. دبی را با عبارت نرخ حجمی نیز معرفی می­کنند.

3.حساسیت به حضور روغن

با در نظر گرفتن اینکه روغن می­تواند نقش سازنده­ای را در تعیین طول عمر کمپرسور باد داشته باشد، در هنگام خرید کمپرسور باید به اویل فری بودن کمپرسور دقت کنید تا در صورت وجود حساسیت نسبت به روغن در گاز مشکلی به وجود نیاید.

4.خواص فیزیکی و شیمیایی گاز مورد تراکم

کمپرسور یک نوع متراکم کننده است که وظیفه آن فشردن گازها می­باشد. در صورت صرف انرژی مکانیکی سیال با سرعت بسیار به درون کمپرسور کشیده شده و در نهایت فشرده می­شود.

5.بهای انرژی

مصرف انرژی کمپرسور می­تواند بسیار بالا باشد که به همان نسبت هزینه زیادی نیز صرف خواهد شد. برای اینکه بتوان مصرف برق کمپرسور را محاسبه کرد، باید از پارامترهای پلاک موتور و جریان و ولتاژ اندازه­ گیری شده استفاده کرد. این آگاهی سبب می­شود کمپرسوری با بهای انرژی کم­تر تهیه کنید.

6.قابلیت اعتماد

اعتبار در عملکرد کمپرسور باد نقش مهمی دارد. سعی کنید از مطمئن بودن کمپرسور به لحاظ برند، کارایی و محل خرید یا کیفیت آن در خصوص کارکرد و انرژی، اطمینان خاطر حاصل کنید.

7.هزینه‌­های تعمیر و نگهداری و قطعات یدکی

بدیهی است که در صورت خریداری یک کمپرسور با کیفیت پایین، تعمیر و نگهداری قطعات یدکی در هر لحظه باید اتفاق بی­افتد. البته لازم به ذکر است که کمپرسور ممکن است نیاز به تعویض و تعمیر داشته باشد؛ لذا خریدار باید این آمادگی را با بررسی و تخمین زدن رقم حدودی، در خود ایجاد کند.

8.قیمت اولیه

حذف شدن واسطه­‌ها سبب کاهش قیمت کمپرسور می­شود. بنابراین سعی کنید با اطلاع از قیمت اولیه اقدام به خرید کنید تا در صورت گران بودن کالا را تهیه نکنید.

9.حداکثر درجه حرارت قابل قبول

در صورتی که حداکثر درجه حرارت محیط 30 درجه سانتی­گراد باشد، عدد مطلوب برابر خواهد بود با 95.

 

 

در نهایت خوب است اشاره کنیم که تمامی مطالب ذکر شده بر اساس دفترچه راهنمای این دستگاه به انتشار رسیده ­اند تا انتخاب کمپرسور به درستی صورت بگیرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *