کمپرسور چیست؟

کمپرسور بهسان | کمپرسور اسکرو، پیستونی و تجهیزات هوای فشرده

کمپرسور چیست؟

کمپرسور چیست؟ چقدر با کمپرسور اسکرو بهسان آشنایی دارید؟ با دیگر کمپرسورهای کاربردی چطور؟ این روزها به طور گسترده ای از کمپرسورها استفاده می شود زیرا قابلیت های بسیار زیادی در تولید هوای فشرده دارند. کمپرسورها در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می شوند و توسط صنایع بسیار زیادی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه این نوشتار به بررسی هرچه بیشتر انواع کمپرسورها و کاربرد آن ها خواهیم پرداخت. تا انتها ما را همراهی کنید.

کمپرسور چیست؟

کمپرسور از جمله دستگاه هایی است که قابلیت های لازم برای فشرده کردن هوا و دیگر گازها را دارا می باشد. این دستگاه می تواند گازها را تا اندازه ای که بالاتر از فشار جو باشند فشرده سازد. عملکرد کمپرسور اسکرو بهسان به گونه ای است که ابتدا هوایی را که دریافت کرده است فشرده می سازد و در نهایت میزان فشار هوا را افزایش خواهد داد.

در حال حاضر صنایع مختلفی از کمپرسورها استفاده می کنند و در انواع گوناگونی نیز تولید و به بازار عرضه می شوند. از جمله صنایعی که کمپرسور در آنها کاربرد بسیار زیادی دارد، می توان به صنعت های انرژی، بهداشت و درمان، خودروسازی، پتروشیمی، نساجی و مواد غذایی اشاره نمود که هرکدام نقش قابل توجه ای را در جامعه ایفا می کنند.

 

دسته بندی كمپرسورها برحسب فشار مكش، دهش و ظرفيت آنها

 

کمپرسورها بر اساس فشار مکش، دهش و ظرفت شان به چهار دسته تقسیم می شوند.

  1. پمپ خلاء Vaccum Pumps
  2. هواكش ها Fans
  3. دمنده ها Blowers
  4. كمپرسورها

كمپرسورها كه موضوع اصلی اين مقاله می باشند عموماً  برای فشارهای بالا  (بيشتر از ٢ بار )  مورد استفاده  قرار می گيرند.

امروزه كمپرسورهايی ساخته شده اند كه قادر به متراكم کردن گازها تا 6000 بار می باشند.

 

دسته بندی كمپرسورها از نظر رفتاری

 

  • كمپرسورهای جابجایی مثبت (Positive Displacement)
  • كمپرسورهای گريز از مركز (Centrifugal)

 

كمپرسورهای جابجایی مثبت (Positive Displacement)

در كمپرسورهای جابجایی مثبت همواره مقدار معينی از گاز بين دو قطعه به تله انداخته شده و با كاهش حجم محفظه، فشار گاز افزايش می يابد.

اين كمپرسورها خود به دو دسته تناوبی (Reciprocating)  و دورانی (Rotary) تقسيم می شوند.

البته هر یک از دسته های فوق تنوع زيادی در شكل و ساختار مكانيكی داشته ولی از لحاظ رفتاری دارای ويژگی های نسبتاً يكسانی هستند.

 

كمپرسورهای گريز از مركز (Centrifugal)

در كمپرسورهای جريان پيوسته (گريز از مركز) ابتدا انرژی جنبشی گاز مورد تراكم افزايش داده شده و سپس بخش اعظمی از انرژی جنبشی آن در يك مجرای گشاد شونده

به نام حلزونی (Voulte) به انرژی پتانسيل (فشار) تبديل می شود.

 

دسته بندی كمپرسورها از نظر روغن كاری شدن

منظور از روغن كاری شدن، تماس روغن با گاز در محفظه تراكم می باشد:

  • خشک يا فاقد روغن (Dry or Oil Free)
  • روغن كاری شونده  (Lubricated)

 

خشک يا فاقد روغن Dry or Oil Free

در كمپرسورهای خشک، محفظه تراكم از قسمت انتقال قدرت كاملاً جدا بوده و لذا عملاً  گاز مورد تراكم هيچگونه تماسی با ماده روان كننده  ندارد.

امروزه با وجود مشكلات و مسائل متعددی كه در زمينه بهره برداری از كمپرسورهای خشک وجود دارد ، در بسياری از موارد شرايط بهره برداری و مشخصه های فيزيكی و شيميایی

گاز مورد تراكم ايجاب می كند كه عمل تراكم گاز در محفظه تراكم در غياب روغن صورت پذيرد.

 

روغن كاری شونده  Lubricated

در كمپرسور از نوع پيستونی روان كاری شونده، اختلاط روغن با گاز مورد تراكم به طور ناخواسته و از طريق نشت روغن از كارتل به بالای پيستون ها و از كناره رينگ ها صورت می گيرد.

در كمپرسورهای از نوع دورانی روان كاری شونده اختلاط روغن با گاز مورد تراكم بطورعمدی صورت می گيرد. در اين دسته از كمپرسورها روغن تحت فشار گاز خروجی از كمپرسور

به محفظه تراكم فرستاده شده و ضمن اختلاط با گاز مورد تراكم عمليات روانكاری، خنك كاری وكاهش نشتی گاز از لقی موجود در بين قطعات را به عهده دارد.

روغن مخلوط شده با گاز مورد تراكم در تله جداكننده روغن (Oil Seprator) از آن جدا شده و بعد از خنک كاری به محفظه تراكم برگشت داده می شود.

 

انواع کمپرسورهای بهسان و ویژگی های هر کدام

همان گونه که در بخش قبل نیز بیان شد کمپرسورها انواع مختلفی دارند، اما از نظر کاربرد و چگونگی استفاده به دو دسته تقسیم می شوند. این کمپرسورها شامل کمپرسورهای توربو و کمپرسورهای جا‌به‌جایی مثبت شده و برای اهداف خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. شرکت‌هایی که در راستای تولید کمپرسورهای جا‌به‌جایی مثبت فعالیت دارند از اصل افزایش فشار با استفاده از فشرده‌سازی هوا استفاده می نمایند.

این کمپرسورها می‌توانند فشار هوا در حجم‌های معینی فشرده‌سازی کنند. در ادامه با انواع کمپرسورهای بهسان آشنا می شویم:

  • کمپرسورهای پیستونی
  • کمپرسورهای اسکرو
  • کمپرسورهای بدون روغن
  • کمپرسورهای فشار قوی

 

کمپرسورهای پیستونی

کمپرسور پیستونی بهسان برای تولید هوای فشرده شده از پیستون‌هایی استفاده می کند که حرکتی رو به عقب دارند. لازم به ذکر است که عملکرد این کمپرسورها به گونه‌ای است که برای اجرای فرایند فشرده‌سازی هوا از دریچه‌های ورودی و تخلیه استفاده می‌شود.

کمپرسور چیست؟

کمپرسورهای اسکرو

دومین نوع از کمپرسورها را با نام کمپرسورهای اسکرو می‌شناسند که فرایند فشرده‌سازی هوا توسط آنها در بلوک‌های پیچی انجام می‌پذیرد. برای تشریح عملکرد کمپرسور اسکرو بهسان لازم است بگوییم که هوا با استفاده از درگاه‌های مکش مخصوصی به محفظه تراکم انتقال می‌یابد. با انتقال هوا فضاهای دندانی روتورها پر از هوا می‌شوند؛ در نتیجه فضای لازم میان بدنه و دندان‌های روتور برای فشرده سازی هوا فراهم می‌شود. این کمپرسورها برای خارج ساختن هوای فشرده شده از خروجی بلوک پیچ استفاده می‌کنند.

کمپرسور چیست؟

کاربردهای کمپرسور

در این بخش از نوشتار خود قصد داریم تا به بررسی کاربردهای انواع کمپرسور از جمله کمپرسور پیستونی بهسان و کمپرسورهای اسکرو بپردازیم. این روزها صنایع و مشاغل مختلفی از بخش های کوچک گرفته تا کارخانه های صنعتی بزرگ از کمپرسورها استفاده می کنند زیرا برای تداوم فعالیت های خود نیاز به هوای فشرده دارند. این هوای فشرده کاربردهای بسیار زیادی دارد. به عنوان مثال می تواند باد کردن لاستیک خودرو و تخته های قالب و پرس را نام برد.

علاوه بر فرایند فشرده سازی گاز می تواند به صنایعی همچون صنعت نفت و فلز نیز کمک های قابل توجه ای نماید. گازهای فشرده با قابلیت های بی نظیر خود گزینه ای عالی برای مکانیسم های کنترل و عملیاتی فلزات به شمار می روند. با استفاده از این هوای فشرده می توانید عملیاتی همچون برش قالب، رنگرزی در خودرو و تخته های پرس را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. خرید کمپرسور پیستونی و دیگر نمونه های این دستگاه می تواند شرایطی ایده آل را برای بخش های نساجی فراهم سازد زیرا موجب بهبود تولید نخ خواهد شد.

خرید انواع کمپرسور با بالاترین کیفیت

این روزها شرکت ها و تولیدکنندگان بسیار زیادی در راستای تولید و عرضه انواع کمپرسور فعالیت دارند. انتخاب یک شرکت معتبر از میان این تولیدکنندگان نکته ای است که نباید به سادگی از کنار آن عبور کنید. ما در مجموعه هواپویان بهسان ایرانیان شرایطی را برای شما عزیزان فراهم ساخته ایم تا خرید کمپرسور اسکرو، پیستونی و… را بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت تجربه کنید.

کلام پایانی

با توجه به مطالبی که بیان شد می توان به این نتیجه دست یافت که خرید کمپرسور پیستونی، اسکرو و… به صنایع و بخش های مختلف کمک می کند تا عملکرد و فعالیت های خود را بهبود ببخشند. این کمپرسورها با تولید و عرضه هوای فشرده کاربردهای بسیار زیادی در صنایعی همچون نساجی، مواد غذایی، خودروسازی و بهداشت و درمان دارند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *